Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.
Vil du droppe dit daglige arbejde for at arbejde med noget du elsker? Eller vil du foretrække at opsætte et episk sidehustle?
Vi taler om dine sociale konti! Vidste du, at hvis du har 3k+ følgere på Instagram, Twitter eller Facebook, kan du gøre dette til en indtægt. Hvordan? Dybest set vil du blive betalt for at skabe indhold, der hylder brands, du allerede bruger og elsker! Og uden skjulte gebyrer får du 100 % af det du opkræver!
Vælg et budget, der passer til din livsstil
Lav en tabel med to søjler. Fyld den ene side af kolonnen med ‘behov’ – de ting, du ikke kan leve uden. For eksempel husleje, mad, nutella ovs.
Fyld den anden side med dine ‘ønsker’ – de ting, du kunne leve uden, men ville have i en ideel verden. Som øl på fad.
Byg dit brand
Undersøg den branche, du vil forsøge at påvirke. Hvem er de vigtigste influencers i spillet? Hvilken slags indhold får engagement i denne branche? Hvilke brands arbejder med influencers i denne branche? Hvor er hullerne? Kunne du arbejde med disse huller til din fordel og opbygge din niche?
Beslut dig for, hvordan du vil sætte gang i din tilstedeværelse, og opbyg din indholdsstrategi, dit tonefald og dit brand omkring dette.
Definer en værdi for dine sponsorerede indlæg
Hvis du aldrig før har tjent penge på dine sociale medier, kan det være svært at sætte pris på dig selv.
Husk ikke at underbyde dig selv. Du arbejder hårdt på dit indhold, så hold dig til din sats og lad brands tage beslutningen derfra. Hvis de vil have dig til at sænke den eller have feedback, kan du chatte med brands om det.
Engager dig med dit publikum
Nøglen ligger i ordet forhold – hvilket betyder, at det er en tovejsgade. At engagere sig med dit publikum er nøglen, og at opbygge et rum, hvor de kan engagere sig, stole på og nyde dit indhold er bydende nødvendigt for din succes som en social media influencer.
Det betyder at svare på kommentarer, sætte gang i diskussioner, nyde samtaler og fremme et fællesskab på alle dine sociale mediekanaler.
Det samme kan siges om et potentielt publikum – hvis du vil lokke folk til at følge dig på en social medieplatform, hvorfor så ikke engagere dig med dem først? Søg efter søgeord, der er relateret til det, du taler om, og start en samtale.
Opret en blog hjemmeside
At kun arbejde med social media er for det meste ikke nok, for at se professionelle ud over for brands, skal du skabe dit eget online tilstedeværelse på tværs af nettet, her har brug for at få designet eller købe en hjemmeside.
Selvom du måske tror, at et professionelt udseende websted eller blog kan sætte dig en stor pris tilbage, kommer blogplatforme som WordPress faktisk med et væld af skabeloner, som du kan tilpasse, så de passer til dine behov, så du kan bygge noget uden et budget, der ser smart ud og matcher dit branding.
Lav en plan
Det er også vigtigt, at du har en plan for at holde dig på sporet, være konsekvent og opbygge dit brand – alle nøglepunkter i opbygningen af din platform som en social media influencer.
Lav en plan for hvor ofte du vil poste, hvilke typer indhold du gerne vil dække, og hvornår du skal gøre det. Skitser alle sæsonbegivenheder, du måtte ønske at dække, mens du noterer alle nationale dage, der kan hjælpe dig med at være på forkant og planlægge en lille kampagne på faste tidspunkter.